چشم انداز
چشم انداز
عـکس ها و شعر و مطالب منتخب

به گزارش فارس، این روزها تحلیل‌ها در مورد سرنوشت مصر پس از پیروزی اسلام‌گراها در انتخابات ریاست جمهوری بویژه از سوی تحلیلگران اسرائیلی بیشتر شده است و تحلیل‌های آنها نیز حول محور موضوع اساسی برای اسرائیل که همان توافقنامه کمپ دیوید است، قرار دارد.

با وجود اینکه "محمد مرسی" نامزد اسلام‌گراها بر احترام به توافقنامه‌های امضا شده بر مصر تاکید کرده است اما وعده وی در مبارزات انتخاباتی خود مبنی بر تجدیدنظر در معاهده کمپ دیوید به بحث جنجالی برای اسرائیلی‌ها تبدیل شده است.

در خصوص همین موضوع "مردخای کیدر" استاد دانشگاه "بار ایلان" تل‌آویو و پژوهشگر مرکز"بگین-سادات" به ارائه تحلیل پرداخته که در روزنامه صهیونیستی"یدیعوت آحارونوت" منتشر شد.

این پژوهشگر صهیونیست معتقد است که رئیس جمهور جدید مصر با دشواری جدی در لغو معاهده کمپ ‌دیوید روبرو خواهد شد و احتمالا شرایط کنونی لغو این معاهده را محال می‌کند اما با این حال بندهایی در این توافقنامه وجود دارد که وی می‌تواند بدون هیچ گونه مواجهه با اسرائیل تغییراتی در آن حاصل کند.

* مرسی تجهیز اسرائیل به گاز مصر را متوقف می‌کند

مورد نخست که از پیش از پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری در دست اجراست موضوع مربوط به توافقنامه ارسال گاز به اسرائیل است که توسط "حسنی مبارک" به امضا رسید اما در این دوره به پایان خواهد رسید و تجهیز اسرائیل به گاز مصر با قیمت ارزان که یکی از دستاوردهای توافقنامه کمپ دیوید بود، متوقف می‌شود.

*‌ارتش مصر وارد سینا می‌شود

موضوع دوم مربوط به صحرای سینا و ورود ارتش مصر به آن است بویژه اینکه ملت مصر با توافق "انور سادات" رئیس جمهور اسبق مصر با اسرائیلی‌ها مبنی بر عدم ورود ارتش مصر به سینا و اکتفا به تعداد محدودی از پلیس مصر و گارد مرزی مخالف هستند بنابراین رئیس جمهور جدید امروز می‌تواند به ارتش مصر اجازه ورود به سینا را بدهد و این چیزی که اسرائیل با آن مخالف است و از آن خشمگین خواهد شد اما با این حال نمی‌تواند کاری انجام دهد زیرا تمایل دارد معاهده صلح با مصر را حفظ کند و بر این اساس ارتش مصر هر زمان که بخواهد می‌تواند به سینا وارد و از آن خارج شود.

*دولت کنونی مصر می‌تواند از برگه کانال سوئز علیه اسرائیل استفاده کند

موضوع سوم مربوط به کانال سوئز است؛ معروف است که مصر پیش از امضای توافقنامه کمپ دیوید از عبور کشتی‌های اسرائیلی از کانال سوئز ممانعت می‌کرد و کشتی‌های آن برای عبور از این کانال حتما باید حامل پرچم کشورهای دیگر می‌بودند و این در حالی است که بر اساس قانون بین‌المللی همه کشتی‌ها حتی کشتی‌های متعلق به دولتی که روابط دیپلماتیک با مصر را ندارند، اجازه عبور از این کانال را دارند با این حال رئیس جمهور جدید مصر می‌تواند هر زمان اراده کند با این برگه علیه اسرائیل بازی کند و از عبور کشتی‌های اسرائیلی از این کانال ممانعت بعمل آورد. البته درست است که ممکن است انتقادهای بین‌المللی را به همراه داشته باشد اما این انتقادها مانع بازی با این برگه نخواهد شد بویژه اینکه در زمان کنونی هیچ کشوری حاضر نیست روابط خود با مصر و فعالیت تجاری خود را به مخاطره بیاندازد.

*امکان استفاده از توافقنامه کمپ دیوید برای تشکیل کشور فلسطین

موضوع چهارم مربوط به قضیه فلسطین است؛ همانگونه که همه می‌دانند توافقنامه کمپ دیوید شامل 2 بند است: یکی مربوط به امضای توافقنامه صلح دوجانبه بین مصر و اسرائیل و دوم مربوط به صلح در خاورمیانه "قضیه فلسطین" که در این بند "مناخیم بگین" نخست‌وزیر وقت اسرائیل به "انور سادات" متعهد شد که یک تشکیلات فلسطینی دارای نیروهای قدرتمند پلیس تشکیل شود و امروز رئیس جمهور منتخب فلسطین می‌تواند پایبندی اسرائیل به این بند را مطالبه کند و کشور فلسطین بر اساس این توافقنامه تشکیل شود و در صورت مخالفت اسرائیل با آن می‌تواند این بند را به عنوان نقض توافقنامه صلح از سوی اسرائیل معرفی کند و همین امر توجیهی برای مصر به منظور لغو کمپ دیوید باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:, توسط alimy